10 رویداد پر سر و صدای سلامت در سالی که گذشت
بیو بگ: بعد از گذر از دو سال 1399 و 1400 که با وجود ویروس منحوس کرونا بیشتر اتفاقات و تلاش ها در زمینه سلامت به مهار این بیماری منجر می شد، سال 1401 اما با کرنش آمار مبتلاشدن و مرگ و میر کرونا، سالی با اتفاقات فراوان برای حوزه سلامت بود...
به گزارش بیو بگ به نقل از ایسنا، اجرای دارویاری و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو، اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، تشکیل صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج، پوشش بیمه همگانی، بیمه درمان ناباروری، گسترش پزشکی خانواده و نظام ارجاع با رونمایی از طرح "سلامت بخش"، افتتاحهای مختلف در نقاط مختلف کشور و در راس آن کلان بیمارستان حضرت مهدی (عج)، مهار موج هفتم و هشتم کرونا و... همچون مهم ترین اتفاقاتی است که پارسال در حوزه سلامت رخ داد.
دو موج کرونا در نخستین سال قرن با وجود کاهش بروز کرونا به دنبال گسترش واکسیناسیون اما بازهم در سال ۱۴۰۱ نتوانستیم کاملا از شر این ویروس منحوس در امان باشیم. در این سال دو موج از کرونای اُمیکرون را شاهد بودیم که هرچند مانند امواج قبلی سبب مرگ و میر نشد اما بازهم توانست به شکل مقطعی سبب افزایش بار بیماری شود چونکه این تصور غلط برای برخی بوجود آمده بود که اُمیکرون سویه ای آرام و خفیف است و به دنبال این امر عده ای رعایت پروتکلهای بهداشتی را کاهش دادند.
اُمیکرون که بیشترین قدرت بیماری زایی خویش را در کودکان نشان داد، توانست جهش های فراوانی ایجاد نماید که مهم ترین آنها ساب واریانت هایی مانند BA۲، BA۴، BA۵، BA۲.۷۵ بود که توانستند در سال ۱۴۰۱ موج هفتم و هشتم کرونا را ایجاد کنند. موضوعی که سبب شد تا کمیته ملی واکسیناسیون تاکید کند که همه افراد بالای ۱۸ سال صرف نظر از این که چند دز واکسن دریافت نمودند، اگر شش ماه از دز آخرشان گذشته، نوبت چهارم شان را دریافت نمایند و افراد ۱۲ تا ۱۸ سال هم که در صورتیکه در گروههای پرخطر هستند، دز یادآور را دریافت نمایند.
موج هفتم کرونا اما از نیمه شهریور ماه ۱۴۰۱ رو به افول گذاشت بشکلی که بستری ها دو رقمی و فوتی ها تک رقمی شدند و حتی در بعضی روزهای سال ۱۴۰۱ فوتی صفر کرونا را تجربه کردیم اما همزمانی سایر بیماری های ویروسی تنفسی از قبیل سرماخوردگی، آنفلوآنزا و... با زیرسویه های جدید کرونا نظیر BQ۱، XBB بازهم سبب افزایش موارد بیماری شد بشکلی که تعداد مبتلایان روزانه پس از مدت ها سه رقمی شده و شهرهای نسبتا پرخطر کرونایی، افزوده شد تا بدین سان موج هشتم کرونا در کشور آغاز شود.
هرچند که زیرسویه های جدید امیکرون از نظر بیماری زایی و مرگ و میر تفاوتی با زیرسویه های قبلی نداشتند اما از نظر سرایت پذیری سرعت بیشتری داشتند اما خوشبختانه موج هشتم کرونا در ایران تلفات چندانی نداشت و از اواسط بهمن ماه ۱۴۰۱ موج این موج هم رو به افول گذاشت و وزارت بهداشتی ها پایان این موج را اعلام نمودند. البته پیشبینی میشد که از اواخر بهمن و اوایل اسفند موارد بیماری باردیگر افزایشی شود و همینطور هم شد به صورتی که حدودا از نیمه اسفند ماه تا کنون افزایش موارد مراجعات کرونایی و متاسفانه مرگ و میر ناشی از آنرا شاهد می باشیم.
بیمه مجانی بیشتر از ۶ میلیون نفر در سال ۱۴۰۱ پوشش همگانی بیمه شامل سه رکن اصلی است که رکن اول آن فراگیری جمعیت زیر پوشش است؛ رکن مهمی که در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ تصمیمات خوبی برای آن گرفته شد تا بر مبنای آن سه دهک نخست جامعه برای پوشش مجانی بیمه توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شناسایی و برای پوشش بیمه مجانی به سازمان بیمه سلامت معرفی شوند. روندی که بر مبنای آن ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر فاقد پوشش بیمه که توانایی پرداخت حق بیمه نداشتند زیر پوشش بیمه قرار گرفتند و فراگیری چتر بیمه تا حد زیادی پارسال (۱۴۰۱) محقق شد.
همینطور در طرحی دیگر وزارت بهداشتی ها با همکاری وزارت کشور مبادرت به بیمه کردن افرادی که در حاشیه شهرها در معرض خطر بودند، کردند و به دنبال این طرح هم بالغ بر ۸۵۰ هزار نفر به صورت مجانی زیر پوشش بیمه قرار گرفتند.
به صورت کلی پارسال برای افزایش پوشش بیمه ای ۶۰۰۰ میلیارد تومان منابع در نظر گرفته شده بود که با این بودجه در مجموع بیشتر از ۶ میلیون نفر زیر پوشش بیمه مجانی قرار گرفتند.
طرح "دارویاری"؛ دستاوردها و چالش ها ۲۳ تیر ماه ۱۴۰۱ بود که یکی از پر سر و صداترین طرح های وزارت بهداشت در حوزه دارو به شکل شبانه کلید خورد. این دفعه متولیان سلامت تصمیم گرفتند برای کوتاه کردن دست محتکران، قاچاقچیان و مفسدان بازار دارو ارز ۴۲۰۰ تومانی دولتی از بازار دارو و رفع کمبودهای دارویی "طرح دارویاری" را با اعتباری ۷۳ هزار میلیارد تومانی آغاز کنند؛ طرحی که مقرر شد تا با اجرای آن، مردم در رنج تأمین دارو و پرداخت هزینه های آن نباشند.
در این طرح مقرر شد تا با انتقال یارانه دارو از راه بیمه ها به مردم، پوشش بیمه ای داروها افزایش پیدا کرده و اقلام بیشتری از داروها زیر چتر بیمه ها رفته و در عین حال قیمت دارو بدون افزایش پرداخت از جیب مردم، به سمت واقعی شدن برود. بدین سان برخی از داروهایی که زیر پوشش بیمه قرار نداشتند هم زیر چتر بیمه رفتند تا مبلغ پرداختی بیماران برای تهیه این داروها بعد از اجرای طرح نسبت به پیش از آن ثابت بماند.
به دنبال این تصمیم گروهی از داروهای ضروری و پرمصرف که پیش از این تحت شمول حمایت های بیمه ای نبودند، زیر چتر پوشش بیمه ای قرار گرفتند و در چارچوب این طرح، ۳۶۶ قلم داروی ضروری پرمصرف برای بیماران مزمن زیر پوشش بیمه قرار گرفت تا افزایش قیمتی برای بیماران به دنبال نداشته باشند.
با اجرای طرح دارویاری، ارز دارو تک نرخی شد تا محدودیت در تخصیص ارز دولتی و همینطور محدودیت در تنوع ارزهای تخصیصی که صف های طولانی ارز ترجیحی را بوجود آورده بود از بین رفته و دیگر بهانه برای ثبت سفارش دیر هنگام دارو و مواد اولیه و به دنبال آن تاخیر در تأمین دارو که منجر به کمبودهای مقطعی برخی داروها می شد از بین برود. با تک نرخی شدن ارز دارو همینطور زمینه های رانت و فسادی که به علت اختلاف قیمت ارز دولتی و ارز آزاد وجود داشت از بین رفته و درنهایت مسیر یک اقتصاد سلامت شفاف را فراهم نمود.
یکی دیگر از فواید اجرای طرح دارویاری هم این بود که توانست از قاچاق معکوس داروهای ایرانی به کشورهای همسایه جلوگیری کرده و قیمت دارو را به سمت واقعی شدن سوق دهد تا در نتیجه جذابیت قاچاق این داروها به آن سوی مرزها از بین برود.
البته نمی توان "دارویاری" را خالی از چالش دانست چونکه پس از گذشت دو ماه از اجرای دارویاری و با آغاز فصل سرما، برخی کمبودها بر بازار دارویی کشور سایه انداخته و مشکلاتی در تأمین داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها، سوسپانسیون های کودکان، سرم، برخی داروهای وارداتی و... ایجاد شد؛ موضوعی که البته علل گوناگونی شامل احتکار، کمبود نقدینگی صنعت داروسازی، عدم اصلاح قیمت برخی داروها و... برای آن مطرح و باردیگر تاکید شد که تأمین نقدینگی مورد نیاز برای واردات مواد اولیه و تولید دارو پاشنه آشیل این طرح است.
مالیات بر ارزش افزوده دارو و پرداخت های بیمه ای نامنظم و با تاخیر در دارویاری دو چالش دیگری است که طرح دارویاری با آن مواجه گردید که هرچند برای رفع مشکل اول، سازمان غذا و دارو و سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی اقدامات مثبتی انجام دادند و چالش مالیات بر ارزش افزوده تا حد زیادی برطرف شد اما به نظر می آید مشکلات پرداخت نامنظم بیمه ها، بخصوص بیمه تأمین اجتماعی به داروخانه ها میتواند مشکلاتی را ایجاد کند؛ چونکه با عدم پرداخت مطالبات به داروخانه ها و مراکز درمانی، اقتصاد این مراکز هم ضعیف شده و قادر به وصول طلب هایشان به شرکتهای پخش نیستند. این چرخه معیوب تا جایی ادامه خواهد یافت که شرکتهای تولیدکننده و واردکننده دارو و مواد اولیه، نمی توانند بموقع برای تولید و تأمین دارو ثبت سفارش مواد اولیه یا واردات دارو را انجام دهند و در نهایت کمبود یا نبود دارو گریبانگیر مردم خواهد شد.
یکی دیگر از چالش های پیش روی طرح دارویاری کاهش بودجه آن در سال ۱۴۰۲ است به صورتی که در لایحه بودجه ۱۴۰۲ که در ۲۱ دیماه ۱۴۰۱ به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، علیرغم پیشنهاد ۱۰۵ هزار میلیارد تومانی سازمان غذا و دارو، به ۶۹ هزر میلیارد تومان کاهش یافت؛ موضوعی که به قول مسؤلان سازمان غذا و دارو کمبود بودجه دارو، مساوی با کمبود دارو در کشور خواهد بود.
حالا ۹ ماه از اجرای طرح دارویاری بعنوان یکی از مهم ترین پروژه های دولت سیزدهم در حوزه سلامت می گذرد؛ طرحی که بدون شک با حمایت های مالی و عمل به وعده های اعتباری و تسهیلاتی میتوان آنرا با قدرت پیش برد و تأمین دارو را به صورت اطمینان بخش در کشور انجام داد؛ به صورتی که از الان به فکر تأمین دارو برای ماه های سرد سال بوده و ذخایر استراتژیک دارو را در کشور افزایش دهیم تا با بحرانی به نام کمبود دارو مواجه نشویم.
و اما طرح «دارورسان» راه اندازی طرح پایلوت دارو رسان در دانشگاه علوم پزشکی تهران هم از دیگر اقدامات دارویی وزارت بهداشت در سالی که گذشت بود؛ به صورتی که بیماران صعب العلاج، افراد مشخصی هستند و بیماری شان هم مزمن و طولانی است؛ غیر از مجانی شدن خدمات، برای گرفتن داروهایشان هم برنامه ریزی شد تا تحویل دارو درب منزل برایشان صورت گیرد؛ بدین سان این طرح با بیماران ام. اس در دانشگاه علوم پزشکی تهران کلید خورد.
برقراری بیمه درمان ناباروری؛ تحقق یک رویا تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت در وزارت بهداشت و اقداماتی در جهت اجرای قانون جوانی جمعیت، از دیگر برنامه های وزارت بهداشت در سالی که گذشت، بود. در همین راستا مردادماه سال ۱۴۰۱ بود که سخنگوی دولت خبر از همگانی شدن بیمه درمان ناباروری داد. قانونی که بر مبنای آن سازمان بیمه سلامت ایران مکلف شد نسبت به پوشش بیمه ای همه زوجین نابارور فاقد بیمه پایه مطابق آئین نامه بند «الف» ماده (۷۰) قانون برنامه ششم توسعه اقدام نماید.
در واقع بعد از همگانی شدن بیمه پایه، بیمه ناباروری هم با مصوبه دولت همگانی شد و بر مبنای جزء (۵) بند «ک» از تبصره (۱۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱، همه مراکز درمانی و بیمارستان های عرضه دهنده خدمات درمان ناباروری موظف به عقد قرارداد با سازمان های بیمه گر پایه شدند.
به دنبال این تصمیم هزینه های خدمات تشخیصی و درمانی ناباروری و خدمات تخصصی ناباروری شامل (IUI، IVF، ICSI، FET) بر مبنای ضوابط ابلاغی وزارت بهداشت در قسمت دولتی، عمومی غیردولتی و خیریه و خصوصی طرف قرارداد با فرانشیز مطابق دستورالعمل مندرج در مصوبه شورایعالی بیمه سلامت، زیر پوشش سازمان های بیمه گر پایه قرار گرفت و بودجه ۷۰۰ میلیارد تومانی برای درمان زوجین نابارور در سال ۱۴۰۱ نظر گرفته شد.
در مجموع هزینه هر سیکل درمان ناباروری که بیمه پوشش می دهد، بسته به خدمتی که دریافت می شود از ۵۵۰ هزار تومان تا ۷ میلیون تومان متغیر است و استفاده از این خدمات برای مراکز درمانی تسهیل شده است. در واقع هم اکنون ۹۰ درصد هزینه های بستری و ۷۰ درصد هزینه های سرپایی برای خدمات درمان ناباروری، توسط بیمه ها پوشش داده می شوند در صورتی که در سالهای گذشته، این خدمات زیر پوشش بیمه قرار نداشت.
اقدام مهم دیگر برای تسهیل ارائه ی خدمت به زوجین نابارور هم نشان دار شدن آنها با رعایت اصل محرمانگی اطلاعات در سامانه های بیمه سلامت توسط دانشگاه ها و مراکز بهداشتی، متخصصان زنان دوره دیده، فلوشیپ ناباروری و متخصصین اورولوژی بود تا بدین سان زوجین به هر جایی برای دریافت دارو و خدمات رجوع کنند، با قیمت های مصوب، خدمات مورد نیاز را دریافت نمایند.
افزایش پوشش بیمه ای ۱۰۷ بیماری خاص و صعب العلاج به استناد بند ن تبصره ۱۷ قانون برنامه بودجه ۱۴۰۱، صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج برای نخستین بار در سال ۱۴۰۱ تشکیل و در تاریخ سوم آبان ماه این سال رونمایی گردید. به دنبال این تصمیم و با تصویب اساس نامه تشکیل صندوق در هیئت وزیران، شورای سیاستگذاری این صندوق در وزارت بهداشت متشکل از وزیر بهداشت، سازمان های بیمه گر و نمایندگانی از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تشکیل شد و سازمان بیمه سلامت ایران موظف به پیشبرد اهداف این صندوق شد.
طبق اساس نامه تصویب شده اعلام لیست بیماری هایی که مقرر است زیر پوشش این صندوق قرار گیرند به عهده وزارت بهداشت است کاری که در مرحله اول با ۲۷ گروه از بیماری ها شروع شد و در مرحله اول بیماری های تالاسمی، هموفیلی، ام اس، دیالیز صفاقی، دیالیز خونی، بیماری های موکوپلی ساکاریدوز، بیماری بال پروانه ای، اس ام ای تیپ یک و دو و سه، بیماری سی اف، اوتیسم، گروه سرطان ها با تمام طیف ها، بیماری های قلبی و عروقی، پیوند سلول های بنیادی و خون ساز، پیوند کلیه، پیوند کبد، پیوند قلب و پانکراس، پیوند روده و پیوند ریه، بیماری های مزمن روانی، صرع مقاوم به درمان، پارکینسون و صدمه های شنوایی شدید برای خدمات دهی تعریف شدند تا این بیماران تدریجا خدمات شامل ویزیت، دارو، پاراکلینیک و توانبخشی را دریافت نمایند. تابحال هم به اذعان مدیرعامل سازمان بیمه سلامت تعداد بیماری های زیر پوشش به ۱۰۷ بیماری رسیده است.
صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج درحالی با بودجه ای معادل ۵۰۰۰ میلیارد تومان کار خویش را شروع کرد که طرحی مترقی خوانده شد و به اذعان وزارت بهداشتی ها در قسمت های دولتی عمده خدماتی که بیماران دریافت می کنند پوشش بیمه و صندوقِ ۹۰ تا ۱۰۰ درصدی داشته و شامل سه جزء است به این صورت که پوشش بیمه پایه ای که بیماران از قبل داشتند و پوشش بیمه های تکمیلی سر جای خود مانده و پوشش صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج هم به پوشش های قبلی اضافه می شود. یعنی اگر مثلاً خدمتی قبلا ۷۰ درصد پوشش بیمه پایه داشته با افتتاح صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج، کاملا زیر پوشش رفته است.
به صورت کلی ذیل این صندوق حتی خدماتی که اجازه دریافت آن از بخش خصوصی داده شده باشد هم پوشش بیمه و صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج را تا ۸۰ درصد دارد و پرداخت های بیماران به شکل قابل توجهی در این بخش هم کاهش پیدا کرد.
البته ابعاد حمایتی از بیماران خاص و صعب العلاج به همین جا ختم نشد چونکه وام تسهیلات بانکی هم برای بیماران خاص و صعب العلاج در ذیل این صندوق درنظر گرفته شد بشکلی که مقرر شد ۲۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از راه بانک مرکزی برای این افراد پیشبینی شود.
اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بعد از ۱۵ سال بعد از گذشت ۱۵ سال از تصویب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در مجلس؛ سرانجام تیر ماه ۱۴۰۱ این قانون به دنبال مجاهدت های پرستاران در دوران کرونا و تاکیدات ویژه مقام معظم رهبری، جهت اجرا ابلاغ گردید و برای نخستین بار در تاریخ پرستاری کشور، ضریب K و ارزش نسبی خدمات پرستاری تعریف شد که برابر با سایر گروههای پروانه دار یا پزشکان غیر عضو هیئت علمی است.
بعد از آنکه مقرر شد تا معیار محاسبه کارانه پرستاران بر مبنای قانون تعرفه گذاری خدمات از آغاز دیماه سال ۱۴۰۰ باشد، سرانجام با رایزنی های انجام شده توسط معاونت پرستاری وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری، بودجه درنظر گرفته شده برای این کار ۵۲۰۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شد. این بودجه برای یک سال کامل ۱۴۰۱ و سه ماه پایانی ۱۴۰۰ مقرر شده بود.
با این وجود اما پرداختی به پرستاران بر مبنای تعرفه گذاری خدمات پرستاری، از هفته چهارم آبان ماه و روزهای منتهی به روز پرستار سال ۱۴۰۱ آنهم به شکل علی الحساب صورت گرفت و تنها معوقات چندماه به آنها پرداخت گردید. البته این شیوه پرداختی مشکل دیگری هم داشت. کامل نبودن سیستم ثبت خدمات پرستاری در سامانه HIS بعضی از بیمارستان ها معضل دیگری است چون که به اذعان سازمان نظام پرستاری ثبت این خدمات قرار بود معیاری برای محاسبه بودجه تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سال ۱۴۰۲ باشد و عدم ثبت خدمات سبب تغییر در برآوردهای بودجه ای این بخش شد.
موضوعی که البته به قول معاون پرستاری وزارت بهداشت با ورود بودجه تعرفه گذاری خدمات پرستاری به سرانه سالانه سلامت دیگر حداقل و حداکثری برای بودجه آن وجود نداشته و بر مبنای میزان خدماتی که هر پرستار عرضه نماید و آن خدمت در سامانه های بیمارستانی ثبت گردد، بیمه مکلف به پرداخت وجوه است. این مورد البته در حالی مطرح می شود که اگر ثبت خدمتی صورت نگیرد، بیمه ها هم پرداختی نخواهند داشت. دغدغه ای که در رابطه با بیمارستان های غیردانشگاهی پر رنگ تر است بنابراین؛ ثبت خدمات پرستاری به مهم ترین بخش فرآیند تبدیل می شود.
در این شرایط گام اول حل این مشکل تنظیم دستورالعمل رسیدگی به اسناد بیمارستانی بود که چون روند آن تا تیرماه ۱۴۰۱ به طول انجامید، چهار ماه ابتدایی سال، ثبت خدمتی صورت نگرفت و بر مبنای تفاهمنامه وزارت بهداشت با بیمه ها مقرر شد ثبت خدماتی که در شهریور، مهر و آبان صورت گرفته بود به شکل میانگین به ۴ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ هم تسری پیدا کند.
هرچند که همچنان گلایه های پرستاران در این بخش وجود دارد؛ درصورتیکه محمد میرزابیگی _ رئیس سازمان نظام پرستاری در آخرین نشست خبری سال ۱۴۰۱ خود با خبرنگاران، تصریح کرد: «این دستورالعمل ها با همکاری بیمه ها تدوین و از تیرماه ابلاغ گردید، اما نقد جامعه پرستاری اینست که چرا ثبت خدمات پرستاری در HIS های بیمارستانی که کاری ساده است، تابحال در هیچکدام از بیمارستان های دانشگاهی عملی نشده است؟ اگر کمیته نظارتی تشکیل می شد یا اینکار برون سپاری شده بود، حتما کار تمام شده بود. چندین بار به وزارت بهداشت این گلایه را اعلام کردیم و حتی گفتیم برای تقویت HIS ها کمکشان می نماییم اما اتفاقی نیفتاد.»
چالش دیگر اما وصول مطالبات سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۰ از محل تعرفه گذاری خدمات پرستاری است؛ هرچند که در این حوزه هم وزارت بهداشت تاکید کرده است این سه ماه بعنوان طلب پرستاران شناخته می شود و باید به شکل میانگین پرداخت آن هم صورت گیرد اما حداقل تا آخر سال ۱۴۰۱ این گفته محقق نشد.
سرانجام سال ۱۴۰۱ در حالی به اتمام رسید که پرداخت به پرستاران از محل تعرفه گذاری خدمات پرستاری تنها برای چندماه از این سال آنهم در بعضی بیمارستان های دانشگاهی و به شکل علی الحساب انجام شد و به قول رئیس سازمان نظام پرستاری در بیمارستان های سازمان تأمین اجتماعی هیچ پرداختی به پرستاران صورت نگرفت.
استیضاحی که منتفی شد در سال ۱۴۰۱ البته علیرغم تمام اقداماتی که وزارت بهداشت انجام داد اما برخی موارد سبب شد تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح وزیر بهداشت را کلید بزنند. در این خصوص اوایل بهمن ماه ۱۴۰۱ مبحث استضاح وزیر بهداشت با امضای ۵۹ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی جهت بررسی بیشتر به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارجاع داده شد.
وزیر بهداشت اما به همراه معاونان خود در جلسه ای پاسخگوی سوالات برخی از متقاضیان استیضاح بود تا سرانجام تعداد نمایندگان متقاضی استیضاح، به کمتر از ۱۰ نفر رسید و استیضاح منتفی شد.
گسترش پزشک خانواده با اجرای یک طرح جدید تکمیل مبحث پزشکی خانواده و نظام ارجاع از سال ۱۳۹۰ به بعد دغدغه همه ساله وزارت بهداشت است که در سال ۱۴۰۱ هم گامهای بیشتری برای نهایی شدن آن برداشته شد. در این خصوص سند ملی «سلامت بخش» بعنوان مرحله اول طرح مجانی شدن بستری بیمارانی که از راه نظام ارجاع به مراکز درمانی رجوع می کنند، در شهرهای زیر ۲۰هزار نفر و روستاهای سه استان بوشهر، خراسان جنوبی و کردستان رونمایی گردید.
طرحی که بنابر اعلام مسئولان وزارت بهداشت، بر مبنای آن در حوزه خدمات ضروری درمانی، اگر بیماران از راه نظام ارجاع رجوع کنند، هیچ پرداختی از جیب نخواهند داشت و خدمات به صورت مجانی به آنها عرضه می شود. برنامه وزارت بهداشت برای اجرای پزشک خانواده در سال ۱۴۰۲ تسری طرح سلامت بخش به تمام استانهای کشور با اولویت استان ها و شهرهای مناطق محروم است.
هدف اصلی این طرح پیشگیری، بهداشت و مراقبت از راه تقویت شبکه بهداشت است تا از این سیستم برای درمان مردم در سطوح مختلف استفاده نماید. البته قبل از آن هم مسئولان وزارت بهداشت اعلام نموده بودند که برای اجرا و گسترش پزشکی خانواده و نظام ارجاع برنامه ریزی کرده اند و بر این اساس بحث اجرای پزشکی خانواده از آغاز دیماه ۱۴۰۱ در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر عنوان شد.
از طرفی با تشکیل قرارگاه نظام ارجاع در وزارت بهداشت، اتصالات ارجاع از سطح یک خدمات به سطح دو یعنی ارجاع به متخصص و فوق تخصص برقرار و مشوق هایی هم اعلام شد؛ به صورتی که اگر کسی از راه پزشک خانواده و نظام ارجاع از سطح یک به سطح دو آمد، اگر احتیاج به خدمت بستری و ضروری داشت، فرانشیزش صفر و مجانی باشد.
التبه توسعه برنامه پزشکی خانواده به همینجا ختم نخواهد شد چونکه وزارت بهداشتی ها در ماه های واپسین سال ۱۴۰۱ وعده گسترش پزشکی خانواده از اردیبهشت ۱۴۰۲ را داده اند تا هدف نهایی پوشش برنامه پزشکی خانواده برای همه جمعیت شهری بالای ۲۰ هزار نفر که بیشتر از ۵۵ میلیون نفر جمعیت را شامل می شود، محقق شود. هرچند که به اذعان مسؤلان وزارت بهداشت توسعه برنامه پزشکی خانواده به مناطق شهری قبل از نیازهای مالی و بودجه ای، نیازمند تعهد تمام ارکان نظام از دولت، مجلس و... برای اجرای کامل است.
کاشت حلزون شنوایی مجانی شد طی سالهای گذشته یکی از دغدغه های خانواده هایی که کودکانشان دارای مشکل شنوایی هستند، از دست رفتن زمان طلایی برای کاشت حلزون با ماندن طولانی در لیست انتظار دریافت کنندگان حلزون شنوایی بود. چونکه ناشنوایی کودکان باعث عدم تکلم آنان هم در آینده می شود. خوشبختانه وزارت بهداشت در دولت سیزدهم این مشکل را تا حد بسیار زیادی مرتفع کرد و لیست انتظار در سال ۱۴۰۱ به عدد صفر رسید. دکتر کریمی معاون درمان وزارت بهداشت در این حوزه اعلام نمود که پیش از این، نزدیک به ۲۰۰۰ کودک در لیست انتظار کاشت حلزون بودند که با اقدامات انجام شده در وزارت بهداشت، تمام هزینه های کاشت حلزون مجانی و این ۲۰۰۰ کودک درمان شدند.
افتتاح ابر بیمارستان مهدی (عج) بعد از ۱۰ سال در سال ۱۴۰۱ افتتاح پروژه های بهداشتی و درمانی بسیاری انجام شد اما در میان آنها افتتاح کلان بیمارستان هوشمند حضرت مهدی (عج) بعد از ۱۰ سال در ایام پایانی سال با حضور رئیس جمهور اتفاق مهمی بود. این بیمارستان هوشمند با حدود ۱۰۰۰ تخت بیمارستانی، در جهت عرضه خدمات در تراز استانداردهای جهانی با مجموعه ای منحصر به فرد از نظر تعداد تخت ویژه و اتاق عمل در یک بیمارستان، شامل ۵۲۱ تخت بستری عادی، ۲۰۴ تخت بستری ویژه، ۲۷ تخت پست آنژیو، ۱۰۲ تخت بستری حاد و اورژانس، ۳۰ تخت بستری روزانه جراحی سرپایی و ۴۲ تخت اتاق عمل و تجهیزات به روز، در ۱۸ طبقه و با متراژ ۱۰۸ هزار و ۱۵۷ متر مربع راه اندازی شد.
نخستین عمل جراحی در تاریخ ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ در بیمارستان حضرت مهدی (عج) انجام شد و در شش ماهه اول سال ۱۴۰۲ هم تمامی ۳۸ اتاق عمل این بیمارستان به بهره برداری خواهد رسید.
عملیات راه اندازی بیمارستان هوشمند حضرت مهدی (عج)، با مشارکت خیران، دولت و بخش خصوصی شکل گرفت که می تواند سبب رونق بیشتر از پیش گردشگری سلامت کشور شود.
علاوه بر این، سال ۱۴۰۱ سال مقرر شد حدود ۱۵۴۰۰ تخت بیمارستانی در مراکز درمانی و بیمارستان های کشور توزیع گردد. به نحوی که معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یکی از برنامه های این وزارت خانه ارتقای سرانه تخت بیمارستانی کشور به ۲/۴ درصد اعلام نموده و می گوید: در این راستا افزودن ۱۵۴۰۰ تخت به مجموع تخت های بیمارستان های کشور از برنامه های در دست اقدام این معاونت بوده است.
به قول دکتر سعید کریمی، برای افزودن این میزان تخت، حدود ۸۰ بیمارستان در کشور یا ساخته شده، یا طرح توسعه داشته اند و یا بازسازی، تکمیل و تجهیز شدند. همینطور افزودن ۶۴۰ تخت دیالیز، اختصاص ۱۸۱ تجهیزات سرمایه ای سنگین به مراکز درمانی بخصوص در مناطق محروم همچون دستاوردهای نظام سلامت در سال ۱۴۰۱ بوده است برپایه همین رویکرد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در طول یک سال ۲ هزار و ۳۰۰ متخصص را به مناطق محروم کشور اعزام کرده است؛ به این ترتیب ۲۳۰۰ پزشک متخصص با هدف دسترسی عادلانه مردم، در مناطق محروم توزیع شد.
منبع: بیو بگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط بیوبگ
نظرات بینندگان در مورد این مطلب